Ikarus

55
66

Távolsági/helyközi/városi

Normál padlós

Álló farmotoros

Önhordó szóló


Főbb adatok

Méretek

Hosszúság

11400 mm

Magasság

3000 mm

Padlómagasság

935 mm

Tengelytáv

5550 mm

Férőhelyek száma

Ik 55: 32-45 fő
Ik 66: 23-58 ülő/53 álló

Motor

Jelleg

Álló farmotor

Típus

Csepel D-614

Lökettérfogat

8275 ccm

Teljesítmény

145 LE (107 kW) @ 2300 1/min

Nyomaték

500 Nm @ 1400 1/min

Váltó

Típus

ATRA ASH 65-3

Fokozatok

5+R

Gyártó

Gyártó neve, telephelye

Ikarus, Budapest/Székesfehérvár (1970-től)

Gyártás időszaka

1952-1973


Jellemző változatok

Ikarus 55

55 proto

1953; már a jellegzetes farral

Fényszórók

 

1954-57; futurisztikus, kanyarkövető rejtett fényszórók

1957-59; már a lökhárító feletti fényszórók, de még díszrács nélkül; eltűnnek a taréjlámpák

1964- ; újfajta hátsólámpák

Ajtók

 

 

1953-55; 0-2-0 ajtókiosztás (kétszárnyú kézi működtetésű)

1955-62; 0-1-0 ajtókiosztás (kézi működtetésű)

1962- ; 1-0-0 ajtókiosztás (kézi működtetésű)

55.12

Szu

55.13

AKÖV, Szu; Lux kivitel

55.21

AKÖV; 45 ülés

55.22

AKÖV; Lux kivitel; 36 ülés

55.50

NDK; 1-0-1 ajtókiosztás

55.51

NDK; 1-0-1 ajtókiosztás

55.52

NDK; 1-1-0 ajtókiosztás

55.60

1-0-1 ajtókiosztás

55.61

1-0-1 ajtókiosztás

55.62

NDK; 1-1-0 ajtókiosztás

Ikarus 66

66 proto

1952; még eltérő farral

Fényszórók
Díszrács

 

1959; a lökhárító felett, díszrács nélkül

1960; a két fényszóró között lekerekített téglalap díszrács

1961-; az 55-ösökön már alkalmazott, később megszokott díszráccsal

66.20

1963-64; AKÖV; 1+2 üléskiosztás

66.22

AKÖV, 2+2 üléskiosztás

66.23

AKÖV, 2+2 üléskiosztás

66.40

3-0-3 ajtókiosztás

66.41

Lengyelország

66.42

Lengyelország

66.43

Lengyelország

66.50

NDK; 3-4-3 ajtókiosztás

66.51

NDK; 3-4-3 ajtókiosztás

66.52

NDK; 3-4-3 ajtókiosztás

66.60

3-0-3 ajtókiosztás

66.61

3-0-3 ajtókiosztás

66.62

NDK; 3-3-0 ajtókiosztás

66.76

Egyiptom; Saurer motor; 3-0-3 ajtókiosztás

66.77

Egyiptom; Saurer motor; 3-0-0 ajtókiosztás

66.78

Kuvait; Saurer motor; 3-0-3 ajtókiosztás; 2+3 üléskiosztás

66.80

Egyiptom; Saurer motor; 3-0-3 ajtókiosztás; 2+2 üléskiosztás


Képek a típusokról


A prototípus 1952-ből | Fotó: archív


GF-100 | A Fővárosi Autóbusz Üzem első 66-osa (1954) | Fotó: archív


1956-os évjáratú Ikarus 55 | Fotó: archív


Korai szériás, MÁVAUT-os 55-ös | Fotó: archív


Szintén korai szériás 55-ös Szekszárdon | Fotó: Gemenc Volán archívum


GA-11-36 | FAÜ | Az 1960-as széria, ovális díszráccsal | Fotó: archív


3-0-3 ajtókiosztású Ikarus 66 | Fotó: archív


MALÉV-os Ikarus 55 egy Aeroflotos Tu-104 társaságában Ferihegyen | Fotó: archív


Ikarus 66-osok a 11. sz. AKÖV szekszárdi telepén | Fotó: Gemenc Volán archívum


EZY-690 | Az egyetlen életben maradt hazai Ikarus 66-os


DZA-700 | Ikarus 55.21


A Kisalföld Volán 0-1-0 ajtókiosztású Farosa



GWW-888 | Ikarus 55 | ex-GA-89-40 kaposvári Volán Váll. | Belák Sándor, Báta



Ettől faros a Faros


Az erőforrás



Jellegzetes lámpák kívül és belül



A GWW-888 belső tere és műszerfala


Még ma sincs minden busz utasterében


Az ablak bezárása