Ikarus

410
440

Városi / Helyközi

Normál padlós

Farmotoros

Szóló


Későbbi EKN-911| Ikarus 415.P1

A 415-ös típus fejlesztése során a különböző prototípusokat még nem ezzel a számmal jelölték. Az eredeti tervekben szereplő különböző padlómagasságú változatok viseltek volna különböző típusszámokat: így a 411 az 540 mm, a 413 a 630 mm és a 415 pedig a 740 mm padlómagassághoz tartozott volna. E logikát azonban már a harmadik járműnél felborították...a szó szoros értelmében, mivel az autóbuszt egy borításteszten beáldozták.

A 410-es és a 440-es jelölés a 411.K3 és a rövidebb .K4 jelű prototípusoknál jelent meg. A médiában, prospektusokon, kiállításokon e két számmal jelölték a hosszabb és a rövidebb új gyártmányokat. A 440-es után meg is szűnt az efajta jelölés, ettől kezdve a gyár ráállt a 11400 mm-es hosszra és a 740 mm-es padlómagasságra, így megmaradt a 415-ös típusjel.

A prototípusok egészen a végső 415-össé válásig ezzel a homlokfallal épültek, majd a 415.00-ásokkal megjelent a Lada-lámpás homlokfal a függőleges ráccsal és az alacsonyabb lökhárítóval. Az új fényszóró bevezetésének oka egyszerűen annyi, hogy a korábbi nem bocsátott elegendő fényt az úttestre. A hátfalon egészen a 415.03-asig, azaz 1985-ig megmaradt a 200-as sorozatra jellemző vízszintesen rendezett három téglalapalakú lámpa.


Az elkészült prototípusok jellemzői

Típ

Dátum

Ajtók 

Motor+váltó 

Hossz/padló
[mm]

Egyéb jellemző 

413.K1

1979. IX.

2-2-2

M.A.N. D2566+GMP

11400/630

 

411.K1

1979

2-2-1

Rába D2356+?

11400/540

lépcsővel emelkedett az utastér padlószintje a busz hátuljában

411.K2

1980

2-2-2

Rába D2156+?

11400/740

A motor a megszokotthoz képest fordítva került beépítésre, azaz a kihajtás hátrafelé volt, ahová egy fordítóművet építettek be.

Borításteszt

411.K3
(410)

1981

2-2-1

M.A.N. D2566+Voith

11400/540

BKV teszt
Kicsit nagyobb index-bura.

415.P1
(410)

1982

2-2-1

Rába D2356+GMP

11400/740

Később EKN-911-ként az ezredforduló utánig üzemelt.
Ettől kezdve már csak a 740 mm-es padlómagassággal dolgoztak.

411.K4
(440)

1983. III.

2-2-2

Rába D12U+Praga

11000/740

Később BCB-262-ként az ezredforduló utánig üzemelt.

415.00

1984

2-2-2

Rába D12U+Praga

11400/740

Megjelenik a Lada-lámpa.
2 db készül:
1.) A BKV-tól (BU 86-07) a NV-hoz kerül CLU-227-ként.
2.) A Pannon Volán BZ 28-04-ese kiégett '89-ben

415.01

1984

2-2-2

Rába D12U+GMP

11400/740

2 db készül:
1.) Szovjet tesztek után Pécsen működik tovább BZ 28-18 > BPV-036 > GMX-021 számokon.
2.) Szovjet export

415.02

1984

2-2-2

Rába D11UT + Csepel mechanikus

11400/740

BX 57-20 (415.04-es altípusra utaló vázszámmal)


Képek a típusról


Ikarus 411.K3


Ikarus 411.K4 | A későbbi BCB-262


Az ablak bezárása