Ikarus EAG

395
E95
Hawk

Városközi

Normál padlós

Farmotoros

Szóló


KUU-874 | Ikarus EAG 395.12 | Balaton Volán | ex-ETT-908


Főbb adatok

Méretek

Hosszúság

12000 mm
Express: 12800 mm

Magasság

3345 mm

M és Express: 3442 mm

Padlómagasság

945 mm
M és Express: 1200 mm

Tengelytáv

5810 mm
Express: 6600 mm

Férőhelyek száma
(ülő / álló)

Alapkivitel: 50/18 fő
"ParasztCity": 45/35 fő
Háromtengelyes: 56/50 fő
Express: 47 fő
M: 41 fő

Motor

Jelleg

Fekvő farmotor

Típus

Rába D10 UTLL

Lökettérfogat

10350 ccm

Teljesítmény

276 LE (206 kW) @ 2100 1/min

Nyomaték

1115 Nm @ 1400 1/min

Motor

Jelleg

Fekvő farmotor

Típus

Rába D10 UTLL

Lökettérfogat

10350 ccm

Teljesítmény

315 LE (235 kW) @ 2100 1/min (opcióban más konfigurációban is)

Nyomaték

1334 Nm @ 1400 1/min

Motor

Jelleg

Fekvő farmotor

Típus

Scania DSC11-21

Lökettérfogat

10600 ccm

Teljesítmény

320 LE (239 kW) @ 1900 1/min

Nyomaték

1425 Nm @ 1100 1/min

Motor

Jelleg

Fekvő farmotor

Típus

Scania DSC9-12 (opcióban DSC11-gyel is)

Lökettérfogat

9000 ccm

Teljesítmény

256 LE (191 kW) @ 2000 1/min

Nyomaték

1180 Nm @ 1200 1/min

Motor

Jelleg

Fekvő farmotor

Típus

Scania DC11-03

Lökettérfogat

10600 ccm

Teljesítmény

335 LE (250 kW)

Nyomaték

1400 Nm @ 1100-1350 1/min

Motor

Jelleg

Fekvő farmotor

Típus

Detroit Diesel DDEC S50 III

Lökettérfogat

8490 ccm

Teljesítmény

274 LE (205 kW) @ 2200 1/min

Nyomaték

1207 Nm @ 1200 1/min

Motor

Jelleg

Fekvő farmotor

Típus

Volvo D7C 290 Intercooler

Lökettérfogat

7400 ccm

Teljesítmény

290 LE (213 kW) @ 2100 1/min

Nyomaték

1850 Nm @ 1400 1/min

Motor

Jelleg

Fekvő farmotor (.44 esetében középmotor)

Típus

Volvo D7C 310 Intercooler

Lökettérfogat

8490 ccm

Teljesítmény

310 LE (228 kW) @ 2100 1/min

Nyomaték

1350 Nm @ 1200 1/min

Váltó

Típus

ZF S6-120U Morse

Fokozatok

6+R

Váltó

Típus

ZF S6-85

Fokozatok

6+R

Váltó

Típus

Scania GR801

Fokozatok

6+kúszó+R

Váltó

Típus

Volvo G8-EGS

Fokozatok

8+R

Gyártó

Gyártó neve, telephelye

Ikarus Egyedi Autóbuszgyár, Budapest

Gyártás időszaka

1992-2005 (645 db)


Altípusok

.04

Scania DSC9 motorral; Volán

.05

Scania; 13 méteres; export; újrakarosszált

.06

Scania; skandináv export; újrakarosszált

.07

Scania; 13 méteres; export; újrakarosszált

.08

Scania; 13 méteres; export; újrakarosszált; ráncfelvarrt

.09

Scania; 13 méteres; export; újrakarosszált; ráncfelvarrt

.10

Scania; DSC11 motorral; ráncfelvarrt; Volán

.11

Scania; 10,9 méteres; 1 db; Kautra, Kaunas, Litvánia

.12

Scania DSC11 motorral; Volán

.15

Scania; Volán

.16

Scania; Volán

.23

Volvo; export; újrakarosszált

.24

DAF; export

.25

Volvo; export; újrakarosszált; magasított kivitel

.26

Volvo; export; újrakarosszált; ráncfelvarrt

.27

Volvo; 13 méteres; export; újrakarosszált; ráncfelvarrt

.41

Volvo B7R; 290 LE-s motor, ZF váltó; 1-2-0 ajtókiosztás; ráncfelvarrt; Volán

.42

Volvo B7R; 310 LE-s motor, Volvo váltó; 1-1-0 ajtókiosztás; ráncfelvarrt; Volán

.44

Volvo B10; 14,3 méteres középmotoros vázon; ráncfelvarrt; Volán

.52

Rába; Volán; magasabb komfortú kivitel

.55

Rába; Volán; alacsonyabb komfortú kivitel

.60

Rába; ráncfelvarrt; Volán

.61

Rába; ráncfelvarrt; Volán

E95.70M

Rába alváz, Mercedes-Benz motor; II. ráncfelvarrás; katonai kivitel
(MH: HB 50-64-től 78-ig és 50-83-tól 85-ig)

E95.80 Express

Scania váz; DC11-03 motor; II. ráncfelvarrás;
2 darab (JNL-271 - szintén MH, LIZ-526 - KT Zrt.)

E95.81 Express

Scania váz; DC11-04 motor (380 LE); II. ráncfelvarrás; Westendin Linja Oy; 1 darab


Rövid történet

A 395-ös igazi sikerszéria. 1992-től kezdve majd egy évtizedig szerezték be a Volán társaságok. Nincs olyan cég, amely ne rendelkezne néhány darabbal - van ahol csak kevesebb példány (Hajdú, Szabolcs, Hatvani), van ahol garmadával szaladnak az utakon ilyen gépek (Volánbusz, Kisalföld, Pannon).

1996-ig a típus megnevezése Ikarus EAG 395. Ezeknek a buszoknak a jellegzetessége a csapott tetejű sárvédőív, illetve a képeken megfigyelhető, ívelt szélű téglalap alakú, félrecsúszott szellőzőrács a két fényszóró-elem között. 1997-ben egy kisebb frissítésen ment át a típus: Az autóbusz szinte teljesen megegyezik az egy E-betűben különböző elődjével. Külsőleg a köríves kerékjáratban és a két fényszóró között lévő fekete műanyag "hűtőrácsban" különbözik a 395-östől. A motorkínálatot is kissé megváltoztatta a gyártó: míg a korábbiakban a Rába motorral rendelt alap busz gyengébb volt a Scaniás alaphoz képest, addig az E95-öst alapból vagy erősebb győri erőforrással, vagy gyengébb, 9 literes svéddel lehetett megvásárolni. Opcióban természetesen rendelkezésre állt továbbra is a 11000 köbcentis nagy-Scan motor, a kisebbik Rába, illetve az amerikai Detroit Diesel is. Érdekesség még, hogy a kis-Scaniás buszok jellemzően a 8 (2×4) sebességes, kétsoros, hagyományos kézi váltóval készültek, nem ComfortShifttel, ahogy a korábbi nagy motorosok.

2001-ben már nagyobb átdolgozáson esett át a széria, jelentősen átszabták a homlok- és hátfalat, kisebb méretű kerek fényszórók és lámpák használatával követte a gyártó a kor divatját - a korábbi markánsabb képet egy kerek formákat is magában foglaló, a kor elvárásainak megfelelő, letisztult formavilág váltotta fel, amit ugyanígy megkaptak a másik EAG típusok is. A motorkínálatban már az Euro 3-as normáknak is megfelelő egységek jelentek meg. Ami viszont teljes újdonság volt, a korábban megszokott motorokon ill. alvázakon kívül immáron Volvo alapú buszt is kérhetett a megrendelő. Az E95.41 és .42 altípusok Volvo B7R, a .44 altípus pedig 14,3 méteres, középmotoros B10 alvázra épült.

A Rába alvázas .52 és .55 pontszámú buszokat lehetett Detroit Diesel motorral rendelni. Ezt meg is tette néhány Volán-társaság. E buszok listája lentebb található.

A több mint 15 éves tapasztalat ezekkel a buszokkal azt mutatja, hogy a Scania gépészetű buszok jobb döntésnek bizonyultak, de a Rábás járművek is ugyanúgy róják a kilométereket. Ez utóbbiakról érdekességként megjegyezhetjük, hogy tudvalevőleg kétfajta hajtásáttételezéssel készültek: ún. "hosszú" illetve "rövid" váltóval. A rövid verzió esetében a motor 75 km/h-nál, a hosszúnál 90 km/h-nál forog 1500 1/min-t.

További érdekesség, hogy, ugyan belső fotóval nem rendelkezünk ilyen változatról, de a Kisalföld Volán rendelkezik kimondottan helyközi kivitelű, Imag Halas ülésekkel szerelt buszokkal is. Egyébiránt a Volánok amúgy is különféle felszereltségi szinttel rendelték a buszokat: vannak igazi távolsági, már-már turista változatok is, és vannak kevés kényelmi felszereléssel szerelt, hagyományos távolsági vagy városközi kivitelűek is. Az ülések gyártója jellemzően vagy az Imag, vagy a Vogelsitze. A Scaniás kocsikhoz érdekesség, hogy ezeken a buszokon jelent meg hazánkban talán először nagy számban a Scania ComfortShift típusú, elektropneumatikus, előválasztós váltó-kezelőszerve, amit rövid idő alatt meg lehetett kedveltetni a gépkocsivezető társadalommal.

2003-ban az EAG nyerte meg a Honvédelmi Minisztérium 35 darab autóbuszra szóló pályázatát, amelynek teljesítését részben keresztül húzta a gyár időközben megtörtént csődje. Végül 18 darab matt sötétzöld színű katonai jármű készült el, amelyhez a már tervezés alatt álló E95 Expresst vették alapul. Az E95 Express az addigi ráncfelvarrásokhoz képest komolyabb átdolgozása volt az eredeti modellnek. A busz profilja eltolódott a turista kategória felé: az Express az addigi E95 és az E98 típusok ötvözéséből született. Végül úgy esett, hogy a honvédségi kivitelű, Rába-Mercedes-Benz kombinációjú E95M változat készült el először az új típusból, majd 2004-ben a hannoveri IAA haszongépjármű kiállításon már a Scania vázra épült polgári verziót is megcsodálhatták a látogatók. Az igen tetszetős külső és belső kinézete és az ígéretes műszaki paraméterei ellenére a gyár megszűntéig összesen három darab készült a megújult autóbuszból.






A két fényszóró közötti maszk változatai

 

395 Scania

395 Rába

E95 Scania

E95 Rába

 



A Detroit Diesel erőforrással rendelkező Volános buszok listája

FAB-393 - Jászkun Volán
FBC-357 - Jászkun Volán
FEZ-791 - Jászkun Volán
FEZ-897 - Hajdú Volán
FLG-137 - Hajdú Volán
FLX-295 - Hatvani Volán
FSJ-933 - Hajdú Volán
GDK-535 - Jászkun Volán
GDK-536 - Jászkun Volán
GLB-081 - Tisza Volán
GLS-757 - Jászkun Volán
GZK-833 - Tisza Volán
GZK-834 - Tisza Volán
GZK-855 - Vértes Volán
HHY-796 - Tisza Volán
HHY-797 - Tisza Volán
HHY-798 - Tisza Volán
HKE-982 - Tisza Volán
HKE-983 - Tisza Volán
HKF-290 - Zala Volán
HLV-885 - Tisza Volán
HMW-921 - Tisza Volán
HRR-748 - Vértes Volán
HRR-749 - Vértes Volán
HUX-313 - Vértes Volán
HUX-314 - Vértes Volán
JAF-682 - Tisza Volán
JYR-261 - Tisza Volán
KBF-411 - Jászkun Volán


Képek a típusról


EEM-696 | Ikarus EAG 395.52 | Kisalföld Volán | A 0001-es a Rábás kocsik közül


DVV-493 | Ikarus EAG 395.12 | Volánbusz | Az ismert legalacsonyabb sorozatszámú Scaniás kocsi (0002)


FDC-116 | Ikarus EAG 395.15 | Agria Volán


GDM-957 | Ikarus EAG 395.16 | Tisza Volán


GPE-759 | Ikarus EAG 395.52 | Kunság Volán


EPB-816 | Ikarus EAG 395.55 | Gemenc Volán


EPB-888 | Ikarus EAG 395.52 | Vasi Volán | Ráncfelvarrt homlokfallal felújított darab


FIY-470 | Ikarus EAG E95.55 | Szabolcs Volán | ex-GUP-030


HMW-919 | Ikarus EAG E95.04 | Gemenc Volán | Az 500. darab E95-ös, még a Bonyhád-Budapest járaton.


FSJ-933 | Ikarus EAG E95.55 | Hajdú Volán | ex-GSZ-388
A fura hátsó hűtőrácsról ismerhető meg a Detroitos E95-ös


HZT-961 | Ikarus EAG E95.10 | Gemenc Volán | Az első Euro3-as E95-ös


HRE-857 | Ikarus EAG E95.10 | Gemenc Volán


HZT-851 | Ikarus EAG E95.41 | Zala Volán


HZT-857 | Ikarus EAG E95.42 | Somló Volán


HPD-085 | Ikarus EAG E95.44 | Tisza Volán


IAW-043 | Ikarus EAG E95.60 | Kisalföld Volán


HB 50-77 | Ikarus EAG E95.70M | Magyar Honvédség


A honvédségi E95-ös hátulról nagyjából megőrizte az előd vonásait


FLM-937 | Ikarus EAG E95.80 Express | KT Zrt. | Még a Kapos Volánnál. | Jelenleg LIZ-526.


Képek a beltérről


HBD-017 | Ikarus EAG E95.04 | Pannon Volán



FCS-313 | Ikarus EAG 395.12 | Volánbusz | Imag ülésekkel



FHD-991 | Ikarus EAG 395.12 | Volánbusz | Vogelsitze ülésekkel



FHJ-879 | Ikarus EAG 395.12 | Volánbusz


KCK-042 | Ikarus EAG 395.12 | Pannon Volán


KCK-083 | Ikarus EAG 395.12 | Pannon Volán


HRE-857 | Ikarus EAG E95.18 | Gemenc Volán




EOC-595 | Ikarus EAG 395.52 | Gemenc Volán



EPB-816 | Ikarus EAG 395.52 | Gemenc Volán


FLX-989 | Ikarus EAG 395.52 | Gemenc Volán


JOM-419 | Ikarus EAG 395.52 | Gemenc Volán



JOM-424 | Ikarus EAG 395.52 | Gemenc Volán


HMW-919 | Ikarus EAG E95.04 | Gemenc Volán | Megfigyelhető a 2×4-es Scania botváltó.


Az ablak bezárása