![]() |
Ikarus |
283 |
![]() |
Városi |
Normál padlós |
Fekvő középmotoros |
Csuklós |
DUD-689 | Ikarus 283.10 | Alba Volán | M.A.N. motorral
Méretek |
Hosszúság |
17975 mm |
Magasság |
3160 mm |
|
Padlómagasság |
920 mm |
|
Tengelytáv |
5400+6480 mm |
|
Férőhelyek száma (ülő/álló) |
29 / 176 fő |
|
Motor |
Jelleg |
Fekvő középmotor |
Típus |
Rába D2156 MT6U |
|
Lökettérfogat |
10350 ccm |
|
Teljesítmény |
260 LE (191 kW) @ 2200 1/min |
|
Nyomaték |
883 Nm @ 1600 1/min |
|
Váltó |
Típus |
ZF S6-120U |
Fokozatok |
6+R |
|
Gyártó |
Gyártó neve, telephelye |
Ikarus, Budapest |
Gyártás időszaka |
1988-1997 |
Az Ikarus 263-assal egyívású típus a 283-as, tulajdonképpen ugyanolyan párost alkotnak, mint a 260-as a 280-assal. Ahogyan a kisebbik testvér, úgy a 283-as is a 280-as hosszított változata és a látszat ellenére ugyanúgy középmotoros, mint elődje. A C tengely ikerkerekes mivoltának egyszerű az oka: a nagyobb hossz miatt a tengelyterhelés is megnövekedett, azonban a tervezés időszakában a Rába nem gyártott a nagyobb súlyhoz passzoló kormányzott hidat. E busztípusra hazánkban igen kevés példa akad, nagyobb számban közlekedtek/közlekednek a szlovák fővárosban illetve Oroszországban. Említésre méltó, hogy Tunéziába összesen 435 darab 283-as fenékvázat szállított a gyár ún. KD-szett formájában, amiből aztán az Észak-afrikai országban lévő, STIA nevű gyárban lett kész autóbusz.
283.K2 |
Prototípus; trilex |
283.K3 |
2. prototípus; eredetileg NDK export (ex-IAK 7-00) 2-0-2-0 ajtókiosztással; ma NV: CLU-470, 2-0-2-2 kiosztásúra átépítve |
283.00 |
Belföld |
283.01 |
MHD Bratislava |
283.10 |
M.A.N. motor; előrébb hozott II. ajtó; ALBA DUD-689 |
285.00 |
eredetileg maláj export; jobbkormányosból átépítve; 2-0-2-0 ajtókiosztás; VT: FIS-943 |
A DUD-689 hátulról
FIS-943 | Ikarus 285.00 | VT-Transman | Eredetileg jobbkormányos maláj export