Ikarus

260

Városi / Helyközi

Normál padlós

Fekvő középmotoros

Önhordó szóló


CCA-248 | Ikarus 260.32 | Gemenc Volán | Később, már JLZ-422-ként selejtezték.


Főbb adatok

Méretek

Hosszúság

11000 mm

Magasság

3040 mm

Padlómagasság

920 mm

Tengelytáv

5400 mm

Férőhelyek száma
(ülő/álló)

Városi: 21/80 fő, helyközi: 43/30 fő

Motor

Jelleg

Fekvő padló alatti középmotor

Típus

Rába D2156 HM6U

Lökettérfogat

10350 ccm

Teljesítmény

192 LE (141 kW) @ 2100 1/min

Nyomaték

696 Nm @ 1300 1/min

Motor

Jelleg

Fekvő padló alatti középmotor

Típus

Rába D2156 HM6UT

Lökettérfogat

10350 ccm

Teljesítmény

220 LE (162 kW) @ 1900 1/min

Nyomaték

820 Nm @ 1600 1/min

Motor

Jelleg

Fekvő padló alatti középmotor

Típus

Rába D10 UTS 150 (Euro 0)

Lökettérfogat

10350 ccm

Teljesítmény

205 LE (150 kW) @ 1950 1/min

Nyomaték

912 Nm @ 1100 1/min

Motor

Jelleg

Fekvő padló alatti középmotor

Típus

Rába D10 UTS 160 (Euro 1)

Lökettérfogat

10350 ccm

Teljesítmény

217 LE (160 kW) @ 1900 1/min

Nyomaték

890 Nm @ 1100 1/min

Motor

Jelleg

Fekvő padló alatti középmotor

Típus

Rába D10 UTS 150 (Euro 2)

Lökettérfogat

10350 ccm

Teljesítmény

217 LE (160 kW) @ 1950 1/min

Nyomaték

928 Nm @ 900-1400 1/min

Váltó

Típus

Csepel / ZF S6-90U

Fokozatok

6+R

Váltó

Típus

Praga 2M.70

Fokozatok

2+R automata

Váltó

Típus

ZF Ecomat 4HP 500

Fokozatok

4+R automata

Váltó

Típus

Voith DIWA D851/2

Fokozatok

3+R automata

Gyártó

Gyártó neve, telephelye

Ikarus, Székesfehérvár/Budapest

Gyártás időszaka

1971-2002


Altípusok

260.00

BKV; trilex, ráncajtó, Praga-váltó

260.01

Szovjetunió; városi kivitel

260.02

NDK export, városi kivitel; manuális váltó, ráncajtó, sok teleablak; előfordul Magyarországra reimportált daraboknál, hogy valamelyik ajtót befalazták, jobbára a leghátsót

260.03

MVK, SZKT; ráncajtóval és bolygóajtóval is

260.04

Lengyelország;városi kivitel

260.06

klasszikus vidéki városi busz; trilex+ráncajtó és lemezfelni+bolygóajtó kivitelben is

260.04

Trópusi kivitel kisebb ablakokkal

260.11

Venezuela; 4-0-4 ajtókiosztás

260.13

Etiópia; 2-0-2 ajtókiosztás (az első bolygóajtós darabok '78-ból); M.A.N. D2356 motor

260.14

Etiópia

260.17

Kuba

260.18

Szovjetunió; városi kivitel; 1981-től

260.19

Madagaszkár; helyközi kivitel

260.20A/M

a .54 alsorozat folytatása 1997 után 2-0-2 ajtókiosztás esetén; Automata/Manuális

260.22

Görögország; városi kivitel

260.25

Törökország; városi kivitel

260.27

Szovjetunió; helyközi kivitel; 1981-től

260.29

Izland; városi kivitel

260.30

Kuvait

260.30A/M

a .54 alsorozat folytatása 1997 után 2-2-2 ajtókiosztás esetén; Automata/Manuális

260.31

Szíria; Rába motor; 4-0-4 ajtókiosztás

260.32

helyközi kivitel; 2-0-2 ajtókiosztás, 2+2 soros üléskiosztás

260.33

FÁK, Alba Volán, Somló Volán; 2-2-2 ajtókiosztás

260.36

Szovjetunió; városi kivitel

260.37

Szovjetunió; városi kivitel

260.38

NDK

260.39

helyközi kivitel; 2-0-2 ajtókiosztás, 2+1 soros üléskiosztás

260.43

NDK export, helyközi kivitel; jellegzetes 4-4-0 ajtókiosztás (előfordul 4-0-4 is)

260.45

BKV; fénycső világítás, ZF váltó

260.46

BKV; fénycső világítás, Voith-DIWA váltó

260.47

Mozambik; eredetileg trilexes első híd, 4-4-0 ajtókiosztás

260.49

Törökország; városi kivitel

260.50

FÁK; a rendszerváltás környékén; 4-4-4 ajtókiosztás, trilex, manuális váltó

260.51

FÁK; a rendszerváltás környékén; 2-0-2 ajtókiosztás, manuális váltó

260.52

Szovjetunió; '80-as évek vége; 4-4-4 ajtókiosztás

260.54

'90-es évekbeli 260-as városi és helyközi alsorozat, 1997 után .20 és .30-ként

260.58

Lettország

260.70

IETTI, Istanbul; 1990; városi kivitel; furcsa homlok- és hátfal

260.73

Warszawa; 1993-94;városi kivitel

260.92

Karl-Marx-Stadt; mozgássérült-szállításra kialakított hátsó traktus; 4-0-2 ajtókiosztás, hátul kétszárnyú, kézi működtetésű ajtó; 1/3-os ablakok

260 T1

BKV (600); ZiU villamos berendezéssel; 1974

260 T2

Weimar; Ganz (GVM) villamos berendezéssel; 1986


Képek a típusról


BPO-103 | Ikarus 260.00 | BKV | Az utolsó 260.00 a BKV-nál 2001-ig dolgozott.


CTD-945 | Ikarus 260.02 | Vértes Volán | ex-NDK


BPH-395 | Ikarus 260.02 | Borsod Volán | ex-NDK, középső befalazással | Azóta KPX-981.


DUL-074 | Ikarus 260.02 | Bakony Volán | ex-NDK, hátsó befalazással | Azóta selejt.


AKD-504 | Ikarus 260.03 | Pannon Volán | ex-MKV/MVK, azóta selejt


AFF-580 | Ikarus 260.06 | Kisalföld Volán


AYA-103 | Ikarus 260.06 | Jászkun (jelenleg Hatvani) Volán | Classic homlokfallal felújíott példány.


JSZ-369 | Ikarus 260.20M | Szabolcs Volán | 1997-es évjárat | ex-DUD-630, FSF-930


HCT-518 | Ikarus 260.30AG | Tisza Volán | A Tisza Volán gázos 260-asainak egyike | 1999-es évjárat


BSF-509 | Ikarus 260.32 | Gemenc Volán | Az 1984-es kocsit már JLZ-436-ként selejtezték.


ELK-781 | Ikarus 260.39 | Volánbusz | Azóta selejt.


DUL-074 | Ikarus 260.43 | Bakony Volán | ex-NDK


CKH-870 | Ikarus 260.43 | Borsod Volán | Az altípusra nem jellemző ajtókiosztással


BPO-138 | Ikarus 260.45 | Budapesti Közlekedési Zrt.


BPO-320 | Ikarus 260.46 | Budapesti Közlekedési Zrt.


JNG-724 | Ikarus 260.46-ból átalakított busz | BKV | A busz hátsó részében alacsonyított padlószinttel.


A JNG-724 hátsó traktusa.


BPE-839 | Ikarus 260.47 | Kapos Volán | Mozambiki export, azóta lemezfelnis első híddal.


DUD-041 | Ikarus 260.50 | Bács Volán | Azóta selejt


CCP-299 | Ikarus 260.51 | Vasi Volán | ex-Zala Volán


CLY-145 | Ikarus 260.54 | Kisalföld Volán | Azóta KAZ-292


DUD-672 | Ikarus 260.54A | Pécsi Közlekedési Zrt.


600 | BKV-Ikarus 260 T1 | BKV | A 260-as troli változatának prototípusa ma nosztalgiajármű.


Az Ikarus 260 T2 | Fotó: archív


MSZ-045 | A Máltai Szeretetszolgálat átalakított 260-asa


EZW-363 | Catering-busszá alakított 260-as


Képek a beltérről


Egy Prágás (B-R-I-II-A-N váltógombsoros), volt miskolci 260.03-as műszerfala (AKD-562)


Egy 260.06 belső tere (JLZ-408, Gemenc Volán)


Egy 260.06 vezetőfülkéje (AFF-550, Gemenc Volán)


Egy 260.39-es belső tere (ELK-781, Volánbusz)


Egy 260.39-es belső tere 2×2 soros üléskiosztással (CJF-056, Gemenc Volán)


A 600-as pályaszámú 260T belső tere igazi nosztalgikus élmény.


Az "egyenes" műszerfal.



FIS-540 | Ikarus 260.00 | ex-BKV | kerepesi életszakaszában alakították át


Az ablak bezárása