Bemutatjuk a Gemenc Volánt

Bevezetés

A buszbarát társadalom nagy részének úgyhiszem, az egyik szimpatikus Volán társasága a Gemenc Volán. Azonban aki nem él vele minden napos kapcsolatban, az sok dolgot nem tud róla, ami természetes, hiszen mindenki a sajátját ismeri a legjobban. Ezen szeretnék segíteni egy rövid írással, hogy aki akarja, az kicsit jobban is be tudjon látni a Cég mindennapjaiba.

Történeti áttekintés

A 11. számú Volán Vállalat alakult át a '80-as évek derekán, 1984-ben - a többi társvállalattal kb. egy időben - Gemenc Volán Vállalattá. Akkoriban, a többi Volán céghez hasonlóan - nem rendelkezett még a mai, fehér-zöld arculatával, és a buszpark egy kis része még egészen a '90-es évek legvégéig megőrizte a régi, színes kinézetét. Kisgyerek koromból halványan emlékszem arra az időszakra, amikor például a szekszárdi helyijáratos buszok egy része már a fehér-zöld színadással, viszont a másik része még a régi Volán-sárga színnel futott. Unokabátyám pedig szépen bemesélte nekem, hogy azok a buszok azért zöld-fehérek, mert Ferencvárosból jöttek. Én meg el is hittem!
Mára viszont a járműállomány - néhány kivételtől eltekintve - egységes, fehér alapon zöld "hokibot" színadással rendelkezik. Ma a néhány kivételt pedig néhány használtan beszerzett piros Citaro és egy ezüst színű különjáratos Tourismo jelenti.

Általános ismertetés, létesítmények

A Gemenc Volán Zrt. Tolna megye autóbuszközlekedését hivatott szolgálni. Ebbe beletartoznak a helyközi viszonylatok, Szekszárd, Paks, Bonyhád, Dombóvár, Tamási és Dunaföldvár helyi közlekedése valamint a távolsági összeköttetések. Ezt a feladatot kb. 250 darab autóbusszal látja el, amely szám természetesen az új beszerzésekkel és a selejtezésekkel mindig ingadozik kicsit, de általában e szám körül teszi mindezt. A központ a megyeszékhelyen található egy új építésű műhellyel, amelyet 2009-ben adtak át. A bonyhádi, dombóvári és a paksi telepehelyeken 2008-ban adott túl a Cég gazdasági megfontolásokból, de a bonyhádi és a paksi telepet továbbra is használják Gemences buszok tárolás céljából. A terület méretéhez képest nagy számú műszaki telephelyek korszerűtlensége egyre égetőbb problémát jelentett a Gemenc Volán hétköznapjaiban (ide értve a szekszárdi műhelyt is), így a vezetőség úgy döntött, hogy megszűnteti a maradék három vidéki telephelyet és részben a területek értékesítéséből, részben pályázati forrásokból, részben pedig tőkeemelés révén Szekszárdon felépít egy modern műszaki bázist, amely kapacitást biztosít a teljes autóbusz-állomány fenntartásához. A régi tamási és gyönki teleptől már a 2000-es évek elején megvált a Cég.

Hagyományos értelemben vett autóbusz-állomással Szekszárdon, Bonyhádon, Dombóváron, Pakson a városban és az Atomerőműnél, Dunaföldváron, Tamásiban és Gyönkön rendelkezik a Gemenc Volán, ezeken kívül jelentősebb, de forgalmi szolgálat nélküli létesítmények vannak még a megyeszékhelyen a TESCO Áruháznál, mint helyi decentrumnál, illetve a megyében Hőgyészen (a baloldali képen látható), Simontornyán, a dombóvári Hunyadi téren és Tolnán.

 

Szekszárd

A pályaudvarok közül természetesen a megyeszékhelyé bír a legnagyobb jelentőséggel. Itt egy helyen van a városi buszok végállomása és a vidéki illetve távolsági járatoké is, valamint a vasútállomás. Mint egy megyeszékhely autóbusz-állomása, ez is jelentős forgalommal bír, bár csúcsidőn kívül előfordul mozgásmentes időszak, egy szombat délután például elég unalmas tud lenni.

A városi részleg a helyi viszonylatok nagyobbik részének terminusa, a nap folyamán a buszok többsége megfordul itt.

Mind a helyi, mind a távolsági pályaudvarrészen 2008-ban kiépítésre került a vizuális utastájékoztató rendszer: a kocsiállásokon, a váróteremben, valamint az állomás területén még három helyen vannak elhelyezve a kijelzők, és ezen kívül hangos utastájékoztatás is folyik.

Paks

A paksi autóbusz-állomás már kisebb jelentőségű, bár a nem expressz távolsági járatok mind betérnek ide is. A váróteremben itt is működik az utastájékoztató tábla, de itt a kocsiállásokon már nincs külön kijelző.

Az Atomerőmű autóbusz-állomása viszont annál nagyobb fontosságú, bár polgári menetrendszerinti járatok nem közlekednek innen. Az Erőmű személyzetének szállítása adja a pályaudvar forgalmának teljes egészét. Műszakváltáskor nagyobb forgalmat bonyolít ez az állomás, mint a paksi városi.

Dunaföldvár

Szintén a Szekszárd-Budapest vonalon foglal helyet a dunaföldvári autóbusz-állomás. Itt a távolsági járatok kapnak leginkább hangsúlyt, mert nem csak a fővárosi járatok, hanem a kelet-nyugat irányú, a Dunán átkelő viszonylatok is érintik a várost. A Tolnai megyeszékhely helyett már inkább a Fejér megyei Dunaújváros vonzáskörzetében van a település, így a helyközi viszonylatok esetében az Alba Volán is jelentékeny erőkkel képviselteti magát a nap folyamán erre felé.

Dombóvár

Dunaföldváréhoz hasonló adottságai vannak Dombóvárnak is, viszont érdekes módon itt nem ilyen erős a Kapos Volán jelenléte, igaz a Gemenc sem közlekedtet túl sok járatot a somogyi megyeszékhelyre.

Dombóváron a vasútállomás melletti buszpályaudvaron kívül létezik még a Hunyadi téri állomás is, amely tulajdonképpen a vasút melletti létesítmény elődje. Ma a helyközi viszonylatoknak csak megállóhelyet jelent, a városi buszoknak van itt végállomásuk. Itt forgalmi szolgálat nincs.

Bonyhád

Bonyhád a Szekszárd-Pécs tengelyen fekszik, így a Völgység-patakon átívelő Nepomuki Szent Jánosról elnevezett hídon átkelve ide is betérnek a távolsági járatok az expresszeket kivéve. Bár mindössze 20 kilométerre fekszik Szekszárdtól, igen sok járat innen indul útnak a Völgységbe. Így Bonyhádon korábban sok olyan busz dolgozott (amíg meg nem szűnt a műszaki telep), amely szinte sosem jött Szekszárdra. Ez tudta érdekessé tenni a bonyhádi látogatásokat.

Tamási

Tamási autóbusz állomása szintén a vasútállomás mellett kapott helyet. A vasútállomás nem használt helyiségeiből nem rég alakították ki a Gemenc Volán forgalmi irodáját, így már viszonylag korszerű körülmények vannak itt is, bár nem minden téren: a telep megszűnte óta az autóbuszok a vasút túloldalán lévő kavicsos sáros placcon kerülnek tárolásra, amely nem teljesen kifogástalan módja ennek.

Gyönk

Már csak Gyönk autóbusz-állomás maradt ki a sorból: a kis Belső-tolnai, egykori járási székhely városka egy kis állomással rendelkezik a Gimnázium mögötti téren. Csúcsidőben akad forgalom, de egyébként elég kihalt szokott lenni. Korábban a GV-s 266-osok őrgrófságaként szoktam emlegetni, de sajnos teljesen kikoptak a laprugós járgányok erről a környékről.

Városi közlekedés

A helyi üzemek Szekszárdon 10 viszonylatot (betétjáratokat nem számítva) 18 helyi kivitelű kocsival, Pakson 5-öt 4-gyel, Dombóváron 8-at 5-tel szolgálnak ki, de több esetben (főleg Pakson jellemző) helyközis buszok is besegítenek. Bonyhádon 8 viszonylat, Tamásiban 4, Bátaszéken 3, míg Dunaföldváron 3 egyszerűen helyközi kivitelű buszokkal kerül kiszolgálásra. Voltaképpen Tolna is rendelkezik helyi közlekedéssel Tolna és Mözs között, de azt az 5408-as menetrendi mezőben hirdették ki, így helyközi viszonylatnak minősül. Névlegesen Bölcske község is rendelkezik helyi viszonylattal Bölcske és Andráspuszta felső között, de azt hiszem, hogy ezt a klasszikus értelmében nem tekinteném annak.

A 2007/2008-as menetrendi időszak nagy változásokat hozott Dombóvár, de méginkább Szekszárd helyi közösségi közlekedésének életében. Az új Mercedes-Benz Conecto LF autóbuszok beszerzésével Dombóváron és Szekszárdon is 75%-ra emelkedett az alacsonypadlós járművek aránya, amely Magyarország élvonalát jelenti. Ezen felül 2008. augusztus 17-étől Szekszárdon életbe lépett a régóta időszerű, racionalizált városi menetrend. Igen nagy felbolydulást jelentett a város életében, rengetegen hördültek fel a változások ellen, hiszen ilyen mérvű módosítások évtizedek óta nem voltak Szekszárdon. A polgárok igen kis hajlandóságot mutattak az újdonságok felé. Hozzá kell tenni azonban azt is, hogy az új menetrend nem csupán jót hordozott magában, hanem több esetben megszűnt az addigi közvetlen összeköttetés városrészek között, így az átszállási kényszer okozott felháborodást a legtöbb esetben. Természetesen az újdonságokkal elégedett utasok pedig nem adtak hangot a véleményüknek, így a felületes vizsgálódóknak olybá tűnhetett, hogy senkinek nem tetszik a rendszer. Szerencsére ez nem így van és a 2008. decemberi menetrendváltástól az eddig fejtörést okozó dolgokat is megpróbálták kiküszöbölni a szakemberek a fél éves tapasztalatokkal a zsebükben.

Az OrangeWays, mint alvállalkozó

2009. nyár óta a Gemenc Volánnál is megjelentek az alvállalkozók. A dombóvári és tamási üzem teljes egészét kívánta a Gemenc Volán kiadni másik vállalkozónak olymódon, hogy a teljes humán és tárgyi forrásokat a tenderen nyertes cégnek adná: a személyzetet egész egyszerűen átvennék, az autóbuszokat pedig bérelnék. A pályázaton az Orange Ways Zrt. lett a győztes. A korábban Dombóvárhoz és Tamásihoz tartozó buszállományt átmatricázták: a Gemenc Volán feliratra ráragasztották az "Orange Ways, a Gemenc Volán alvállalkozója" matricát, a gépkocsivezetők pedig a megszokott fehér ing helyett narancssárgában járnak dolgozni. Egy évvel később botrány robbant ki az ügyből, miszerint az OW nem fizet rendesen a munkavállalóinak, nem biztosít további feltételeket, amelyek korábban szerződésben lettek rögzítve stb. Az ügynek eredménye még nincs.

Paksi Atomerőmű: a régi partner

A Cég egyik legnagyobb feladata még az önkormányzati feladatok kiszolgálása mellett a Paksi Atomerőmű Zrt. által megrendelt szerződéses járatok közlekedtetése. Az Atomerőmű 1. blokkjának 1983-as megnyitása óta szállítja a dolgozókat a Volán, igaz az építés alatt is a 11. sz. Volán látta el a felmerülő igen jelentős teher- és személyfuvarozási feladatokat. Délután 2 órakor rajzásnak indulnak a buszok szerte a környékbe: Dunaújvárostól, Nagydorogon át Bonyhádig. Így van, hogy a paksi illetőségű buszok majdnem kivétel nélkül sárga rendszámmal rendelkeznek, hiszen majdnem az összes gépkocsi dolgozik szerződéses járaton is.

A típuspaletta

Távolsági és intercity buszok

A távolsági járatokon a '90-es évek Ikarus EAG 395/E95-ösei kikopóban vannak, átveszik a szerepüket az új vagy újabb beszerzésű Mercedes-ek, Irizarok. A 95-ös InterCity buszok három kivétellel Rába alvázra Rába gépcsoporttal kerültek forgalomba, a három kivétel pedig Scania vázra épült, és közülük kettő már a "facelift"-es homlok- és hátfallal. Összesen 22 darab ilyen típusú busz szállítja az utasokat. 2004 és 2006 között került beszerzésre öt darab Irizar InterCentury, amelyekkel kevés kivétellel a Budapestre közlekedő Gemences járatokon lecserélődtek a korábbi buszok, próbálva ezzel tartani a versenyt a társvállalatokkal. Hasonló célt szolgált a Mercedes-Benz Intourok beszerzése is, amely kissé felemásra sikerült sajnos 2007-ben. Az új járműveket eredetileg kimondottan távolsági járatokra szánták a Gemenc Volánnál. Ezzel szemben a buszok helyközi felszereltséggel érkeztek meg, amely nem a gyártó tévedése volt. Így végül olyan távolsági járatokra is kerültek beosztásra az új kocsik, amelyek nem követelik meg a legmagasabb komfortot. 2008-ban viszont már klasszikus értelemben vett távolsági felszereltséggel kerültek megrendelésre a az újabb adag járművei. Ezáltal csak igen rövid ideig, kellett az utasoknak a kisebb komfortfokozatú KYL-es Intourokkal nagy távolságokra utazniuk. 2009-ben aztán újabb tétel InterCity felszereltségű Intouro érkezett - velük együtt jelenleg 21 darab üzemel szerte a megyében. Emellett szolgál még kettő 250-es, kettő 396-os, egy E98-as és kettő Mercedes-Benz O350 Tourismo - többségük különjárati/tartalékos státuszban. Az Ikarus 250-esek és a 256-osok normál esetben már csak helyközi, szerződéses vagy különjárati feladatokat látnak el.


A múlt járműparkjának univerzális távolsági busza.


Az egykori két zászlóshajó egyike.


A JLW-971 az első Szekszárdon felújított 395-ös. Hogy jól sikerült-e, azt mindenki döntse el maga! Nekem tetszik.


A HMW-919 az 500. darab E95-ös.


Az istencsászár CCA-034.


Az egyetlen E98-as is már menetrendszerint dolgozik Szekszárd és Budapest között. Korábban budapesti utazási iroda buszaként működött.


A régi zászlóshajó. Sokáig minden Volános hirdetésen ez a busz szerepelt. Ma LMW-394 számon magánkézben van.


A Cég első Tourismoja.


A legutóbbi jövevények a német márka Intourói.


Az LGA-344-es új Tourismo a legújabb zászlóshajó, amely nem hordja magán a felségjelzést.

Helyközi kocsik

A helyközi típuspaletta képe igencsak átformálódott az utóbbi időkben. Nagyjából öt év alatt felváltásra kerültek a járműpark gerincét képező Ikarus 200-as kocsik, helyükbe leginkább Mercedes-Benz illetve Credo autóbuszok léptek. A '90-es években beszerzett 400-asok, valamint több, az InterCityből a koruknál fogva már helyközivé visszaminősödött 395-ös EAG mellett az ezredforduló táján beszerzett Classic-ok egészítik ki a német-török és a győri típusokat. Megemlíthető még a 6 darab Mercedes-motoros, Rába-vázas E94F, illetve a kaposvári buszgyártás emlékét őrző 6 darab Nabi 700SE. A régi Ikarus 200-as széria utolsó mohikánjai felett is ott lebeg Damoklész kardja, a nem is olyan rég még igen népes 260-as és 266-os állomány nagysága jelenleg már nem teszi ki a huszat sem. Az újhullámos 256.42-esek száma pedig összesen 9. Rajtuk kívül említsük meg az egy-egy darab M.A.N. SL222-est és SL223-ast is, és hogy a svéd-lengyel Volvo se maradjon ki, a 7700A típusú ráncfelvarrt csuklósokból is rendelkezik a cég 5 darabbal.


Egy egyszerű 260-as, az akkor még faddi telephelyes BSF-497 - azóta már ezt is selejtezték.


A 266-osok egykori őrgrófsága a megye észak-nyugati térsége: Gyönk, Tamási és esetleg Dombóvár volt.


Egy másik megboldogult 280-as a BSE-905. 2004 nyarán még ilyen jó színben volt ez az 1983-as építésű gép, azonban 2006 júliusban selejtbe ment már JLZ-395 számmal.


Egy különlegesnek számító 280.08-as, 1/4 részban elhúzható ablakokkal, 4 ráncajtóval és manuális váltóval. Életének utolsó szakaszában helyközi csuklós fregoli volt, de Szekszárdon hajdan helyijáraton is dolgozott. Ez is selejt.


Az egykori BOS-789 sokáig a paprikájáról híres Bogyiszló községben lakott. Ma Zombán éjszakázik, ahol a kép is készült.


JLW-972 (ex-EVL-609), Udvari község büszkesége.


Életútjának első felében HLD-634-ként közlekedett ez a mozgássérült-lifttel ellátott C56.32-es.


A Cég egyetlen C80-asa Tolna és környékén dolgozik.


Egy Nabi 700SE Mórágy kultúrotthon megállónál, akkori telephelyén.


A zseniális EC11-esek egyike Dombóvár, Hunyadi téren.


A legutóbbi Credo-tétel átvétele Győrött a Kravtex gyárban


Rába Contact 292.


2004 és 2006 között érkeztek az O345-ös Conectok a Céghez.


A szóló tesók egyike Dombóváron.


A két használtan beszerzett O407 ritkaságnak számít Magyarországon.


Csakúgy, mint a két Integro.


Ez egyetlen egy O405N.


Az első sorban lévő Ik 260-as utóda Faddon ez a Citaro.


Szép lassan már említésre méltóvá duzzadt a csuklós Volvo flotta is.

Városi buszok

A helyi kocsik közül a szekszárdi üzemnél dolgozik a legtöbb. A 2006-os használtbusz-beszerzéssel sok öreg Ikarust sikerült lecserélni korszerűbb járműre, így került a szekszárdi állományba 3 darab Mercedes-Benz O530 Citaro és egy O405GN2, amelyek alacsonypadlós autóbuszok. A 2008-as átalakulás kapcsán pedig csaknem az egész Ikarus-flottát lecserélték: egy darab 260-as és kettő dombóvárról átköltöztetett 280-as maradt állva, valamint a "félmodern" kategória képviselőjeként a Rába Premier csuklós. Pakson is mentek végbe 2006-ban hasonló változások, mint a megyeszékhelyen: itt kettő helyi Citaro és egy O405GN2-es is forgalomba állt, majd 2007 végén újabb átszervezések kapcsán kivonták a kettő maradék 280-ast és az egyik megmaradt 260-ast, így csak a CJF-055 maradt, valamint egy volt helyközi Conecto G-t helyeztek Paksra az egyik szétvágott 280-as helyett. Dombóváron egy kicsit váratott magára a változás egészen 2007 december végéig, amikor az AFF-575 kivételével a többi helyis kocsit eltűntették innen. A másik 260-as selejt, a kettő 280-as pedig Szekszárdra került két ottani szétvágott busz helyére. A változtatások során három új Conecto LF és egy áthelyezett helyközi Conecto G került ide. Az ex-győri 260-as pedig TESCO járatra került.


A BSF-153-ast 2005-ben vágták szét.


Ma már ő is csak emlék.


Szépemlékű ELN-156.


A BSE-039 ma már se nem dombóvári, se nem így néz ki.


A paksi Atomerőműnél 2 órakor bekövetkező rajzás egy pillanata a megboldogult AAI-873-mal.


Az azóta már szinte teljesen lezárult Kisalföldes korszak kezdete: az AFF-550 még győri reklámokkal.


...és egy másik korszak kezdete. Az első Citaro még P-s rendszámmal tesztüzemben a BSF-517 helyett.


És megjött a két O405GN is.


UGRÁS A LAP TETEJÉRE - Jump to the top

VISSZA - Back

© BUSPORTonline